mainlogo

 

NæstvedArkiverne

Næstved Rådhus
Teatergade 8
4700 Næstved

Telefon 3035 5349
e-mail: arkiv@naestved.dk

Sikker digital post:

Hvis din henvendelse indeholder personoplysninger, skal kommunikationen foregå sikkert. 
Du kan skrive til os via din digitale postkasse på borger.dk og via din e-Boks (kræver NemID).
Vælg Næstved Kommune som modtager. Under Næstved Kommune finder du NæstvedArkiverne.

Åbningstider:

Mandag, tirsdag, torsdag og fredag: Kl. 10-13.
Torsdag kl. 13-17 - kun efter særlig aftale

Der kan bookes tid til læsesalen via vores website naestvedarkiverne.dk

Betaling

Mobilepay 30355349
Kontonr. 4343 11680968

Databeskyttelse. Læs mere her.

Vandværket på højen

Det er ikke en gravhøj

Vandværket i Rislev ligger smukt på en høj i landskabet. Det har fået mange til at tro, at vandværket er placeret på en gravhøj. Det er imidlertid ikke tilfældet.

Vandværket blev oprindelig placeret på en naturlig stor bakke. Da man i midten af 1960’erne begyndte at bygge en bro over jernbanen mellem Næstved og Ringsted, tog man noget af den jord, som vandværket i Rislev stod på. Jorden blev taget fra yderkanten af bakken, og på den måde blev vandværkets bakke efterhånden så lille, at den omtrent fik form som en gravhøj.

Af jord er du kommet

Baggrunden for at bruge jorden fra vandværkets bakke til anlæggelsen af en ny vej lå i DSB’s beslutning om at lukke en eksisterende jernbaneoverkørsel på strækningen mellem Næstved og Ringsted i 1960’erne. DSB mente, at jernbaneoverkørslen ved Rislev ville blive for farlig, fordi der var sat nye højhastighedstog på strækningen.

Fensmark – Rislev Kommune var imod nedlæggelsen af jernbaneoverkørslen, fordi kommunen med borgmester Carl Louis Hansen i spidsen mente, at det ville betyde en forringelse af transporttiden mellem byerne Rislev og Fensmark, der blandt andet havde præstefællesskab. '

Løsningen, på problemet med den nedlagte jernbaneoverskæring, blev at anlægge en ny vej samt en bro over jernbanen. Det blev et omfattende projekt, der krævede godt 40.000 kubikmeter opfyld af jord, hvilket svarer til 10.000 af datidens mindre lastvogne.

Anlæggelsen af den nye vej og bro kom til at koste 1,2 millioner kroner, og regningen blev delt mellem Fensmark – Rislev Kommune og DSB.